Tak, tak, reklamy mają w sobie element sztuki! Niestety, tych naprawdę pięknych, wyjątkowych, zabawnych, mogących wnieść powiew świeżości do naszego życia – jest oczywiście mniej niż spamerskiego chłamu. Reklam zbyt nachalnie wpychających nam produkt, zbyt banalnych, dosłownych, pozbawionych jakiegokolwiek wydźwięku poza “kup mnie”. Jednak, jako miłośniczka branży kreatywnej – bacznie przyjrzałam się reklamom powstałym w ostatnim, znaczy się 2019, roku.

Jedni robią podsumowania osiągnięć, ja postanowiłam zrobić podsumowanie najlepszych (wedle mojej skromnej oceny) reklam, jakie można było zobaczyć w minionych dwunastu miesiącach. Niektóre są totalną abstrakcją w stylu Monty Pythona, inne – wywołują efekt szklanych oczu (szczególnie reklama Vicks…), a jeszcze inne – są obłędne wizualnie (Apple – mistrz nad mistrze!).

Wszystkie reklamy, które tu zebrałam, mają jednak jeden punkt styczny – stanowią małe dzieła sztuki. A zatem zróbcie sobie kawę/ herbatę, rozsiądźcie się wygodnie i poświęćcie pół godziny swojego życia, coby je obejrzeć. Naprawdę nie pożałujecie!

Pierwsza jednak sprawa – w minionym  roku u wielu osób zachwyt, ochy i achy wywoływała reklama Gillette – the best man can be. Rzecz o tym, jak to kształtujemy przyszłe pokolenia mężczyzn, przekazujemy im stereotypowe myślenie i siejemy ziarno seksizmu. Kto jeszcze nie widział – niechaj nadrabia:

I wiecie co? Fakt, seksizm i stereotypowe myślenie jest problemem. Ogólnoświatowym, można by rzec. Ale nie dotyczy tylko niepożądanych zachowań u płci męskiej. Między innymi dlatego żyletowa reklama mnie nie porwała.

Pokażę Wam za to te spoty, które wywołują efekt wow – prawdziwe perełki, znacznie lepsze niż maszyn(k)owa reklama z serii kontrowersyjnych społecznie.

1. Totalna abstrakcja? Jestem na tak!

Marka obuwia Allbirds, we współpracy z agencją Anomaly LA, stworzyła reklamę, która wspięła się na wyżyny abstrakcji 😂. Mnie urzeka ❤.

2.Najlepszy dowód na to, że warto oglądać seriale!

Macie czasami poczucie, że spędzając wieczór w towarzystwie netflixowskich lub innych, platformowych seriali, tracicie cenne chwile, a życie przecieka Wam  przez palce? Że zamiast bezmyślnie wpatrywać się w wymyślone historie – moglibyście dopracować tę Waszego życia? Mam dobrą wiadomość! Nie musicie zmieniać swoich wieczornych rytuałów, by zmienić swoje życie. Dowód? Spot promujący Amazon Prime Video, powstały we współpracy z londyńską agencją Droga5.

Przy okazji odkryłam, że jest bardziej skuteczny sposób na zmobilizowanie mężczyzny do działania, niż przypominanie mu co pół roku o tym, co też powinien naprawić w hacjendzie 😉.

3. Wsiąść do pociągu byle jakiego, nie dbać… o wszystko.

No co poradzę, ser topiony żelazkiem i rakieta w roli cedzaka skradły moje serce ❤. Cudowne video promujące… pociągi – OUIGO SNCF. Spot powstał we współpracy z paryską agencją ROSAPARK (należącą do sieci agencji Havas). Beztroska i powiew młodości – level master!

4.Krótka historia (z) windy, czyli jak zmarnować sobie idealne życie

Zastanawialiście się kiedyś nad fenomenem podłóg i ścian w windzie? Ilekroć w owej metalowej klatce, z milionem guzików, znajdzie się kilka osób – każda z nich wzorkiem błądzi bądź to po podłodze, bądź ścianach właśnie. Względnie suficie. Jakby przestrzeń ta usiana była freskami Michała Anioła lub co skrywała zapisany gdzieś drobnym maczkiem kod, dający dostęp do wiedzy tajemnej. Efekt? Bilans słów wypowiadanych między współwindującymi: zero. A gdyby tylko zaczęli rozmawiać – mogłoby być tak pięknie!

Co ciekawe – video promuje markę obuwniczą – ja bym się nie domyśliła 😉. Powstało dzięki współpracy firmy Bianco z kopenhaską agencją &Co. / NoA (należacą do sieci agencji The North Alliance).

5. Rzecz dla piszących smsowe elaboraty

Krótko i na temat, w przeciwieństwie do autorów wiadomości elaboratów. Reklama T-Mobile urzekła mnie tym bardziej, iż sama należę do tej zacnej grupy, tj. piszących niekończące się epopeje 😂.

6. Mamma mia, czyli italiański klimat z ikoniczną Sophią Loren

Piękna wizualnie, piękna muzycznie i tak bardzo włoska! ❤Wspólny spot GCDS (firma odzieżowa) oraz Barilla (pasta, pasta) trafił do mej duszy! I wcale nie musieli nawijać makaronu na uszy, żeby mnie do siebie przekonać.

7. Kocia historia, czyli jak wyglądają rządy czworonogów

Whiskas przebił  sam siebie. Wykorzystanie wątku kotów, jako wszechwiedzących władców świata, na mistrzowskim poziomie. Zarówno narracja sama w sobie, jak i pomysł na historię przedstawioną w reklamie, są wyśmienite. Plus dzieci jako nadzieja ludzkości – no cudny wątek, no.

8. A Ty? Co jesteś w stanie zrobić dla słoika masła orzechowego?

Ja niemal wszystko. Kocham miłością bezgraniczną i w tyłku (dosłownie i w przenośni) mam jego kaloryczność!

Jak widać pomysłowo i niesztampowo można zareklamować nawet zwykły słoik (z niezwykła zawartością).

9. Uczta dla oczu, czyli dlaczego iPhone jest bezkonkurencyjny (choć sama go nie używam)

Nie jestem fanką marki Apple, nie wiem na czym polega magia produktów tej firmy, ale wiem, na czym polega magia ich reklam. Krótko, na temat, nieszablonowo, w punkt. Taka “kropka nad i” w rozmowach na temat przyszłości Planety.

Reklama cudna wizualnie oraz muzycznie – po prostu zapiera dech. Współpraca Apple z agencją TBWA/ Media Arts Lab – na szóstkę z wykrzyknikiem i w koronie! 👑

Dacie wiarę, że wszystkie te zdjęcia NAPRAWDĘ zostały zrobione ajfonem? WOW!

10. Perełka. Prawdziwe arcydzieło. Tylko dla osób o mocnych nerwach i wrażliwym sercu

Coś po prostu bezbłędnie i obłędnie pięknego. Wzruszającego. Sztos. Reklamowy wyciskacz łez, oparty na prawdziwej historii. Z elementem szoku, szczęśliwym zakończeniem oraz CTA (wezwaniem do działania). Przede wszystkim jednak – o pięknie i potędze miłości. Mnie się łezka w oku zakręciła, niejedna, i serce mocniej zabiło.

Więcej takich perełek poproszę, a świat, nie tylko reklamowy, będzie lepszym miejscem. Głęboko w to wierzę.

Chapeau bas dla współpracy P&G Vicks India i agencji Publicis Singapore.

 

Podoba Ci ten wpis? Zgadzasz się z moimi r(el)acjami? Śmiało, częstuj się i posyłaj w świat!

4
Dodaj komentarz

Zostaw po sobie ślad

  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Caroline
Gość
Caroline

Takie reklamy mogłabym oglądać codziennie 😍😊

Just
Gość

Jest moc, świetny przegląd